top of page

Eldøya, testing av autopilot og litt fisking

Forfatterens bilde: Atle HøidalenAtle Høidalen

Endelig var det klart for prøvekjøring av autopiloten. Jeg pakket og dro fra Konnerud litt over 08.00 og var fremme ved brygga 45 minutter etterpå, akkurat tidsnok for å få med en fantastisk soloppgang.

Vakkert i Horten

Etter en liten jobb med første del av kalibrering av autopiloten (som omtalt i forrige innlegg) fikk jeg også installert en Lowrance SonicHub2 i båten. Denne fikk jeg et røverkjøp på hos CT Marine og vil fungere som erstatning for stereoen som måtte vike for autopilotkontrolleren. Sonichuben kobles til via NMEA2000-nettverket i båten og kan da styres via et eget panel på displayet til HDS'en min. En rekke ulike lydkilder kan kobles til, men jeg kommer til å bruke telefonen til å strømme lyd via bluetooth. Gleden var dessverre kortvarig for selv etter alt var koblet opp så kom det fortsatt ikke noe lyd ut av høyttalerene. Etter å ha kontaktet Navico (importøren) ble vi enige om at enheten var defekt og at jeg skulle levere den inn og få tilsendt en ny. Iallefall ingenting å si på servicen.

SonicHub2! Men akk, ingen lyd dessverre...

Etter litt plundring i båten gikk turen ut på sjøen. Første aktivitet på programmet var andre del av kalibreringen til autopiloten. Først måtte kompasset kalibreres, dette gjøres ved å starte prosedyren fra innstillingene på HDS'en og så foreta en kontrollert 390 graders sving med båten. For selve autopiloten valgte jeg bare en automatisk kalibrering som går ut på at autopiloten foretar en rekke manøvrer mot babord og styrbord. Jeg laget en liten videosnutt av den prosessen.

På dette tidspunktet skal egentlig alt være satt opp riktig og siden jeg fortsatt hadde noen timer igjen av dagslyset satte jeg kursen mot Eldøya i Østfold, selvsagt på autopilot da. 😏 Siden jeg nå kun har en 7" HDS i båten har jeg valgt å bruke en Ipad som hjelpemiddel for navigering. Da klarer jeg meg bare et lite kartvindu på HDS'en bruker resten av skjermen til ekkolodd. På Ipaden har jeg to apper åpne, Navionics sin kartapp samt Marine Traffic. Sistnevnte gir oversikt over AIS-data og er et veldig fint hjelpemiddel for å holde oversikt over hvilke fartøy som befinner seg i området og hvilken kurs de har. Jeg har dog blitt gjort oppmerksom på at det kan være forsinkelser i posisjoner i denne appen så man kan ikke stole 100% på det du ser, men det lille jeg har testet virker iallefall veldig bra.

Appen Marine Traffic. Min båt er den store pilen midt på skjermen, midt i fergeleiet.

Vel fremme ved Eldøya satte jeg ut to stenger på dypriggen, aktiverte autopiloten, skrudde opp varmen og fylte i kaffen. Det var første gangen jeg var dette området så jeg bestemte meg bare for å dorge rundt hele øya for å se om jeg kunne komme over noe fisk og samtidig bli litt kjent.

"Hold kursen", enkleste modusen på piloten. I praksis kjører båten rett frem inntil den får beskjed om noe annet.
Eberspracher, fantasisk dings.
Kaffen er klar.
Stengene også klare.

Det ble også tid til litt testing av ulike moduser på autopiloten samt kjøring etter rute fra plotteren. Særlig en funksjon er veldig interessant, muligheten til å kunne få båten til å følge en gitt dybde. Denne bruker ikke kartet til å finne dybdekoter men heller selve dybdedataene fra HDS'en. Det betyr at funksjonen krever at bunnen skråner jevnt fra ene til andre siden av båten. Man forteller da autopiloten hvilken side dybden blir grunnere (eller siden der hvor land er om du vil) og så skal piloten i utgangspunktet korrigere kursen deretter. Dessverre fikk jeg ikke dette helt til å fungere, men skal teste mer på neste tur.

Ulike svingemønster man kan velge i på autopiloten.
DCT (depth contour tracking) aktivert. Særdeles ustabilt!

En ting jeg alltid passer på å gjøre når jeg er ute på nye plasser er å logge bunnen. Slik som det er nå kan jeg faktisk logge bunnen på tre ulike måter, både med live mappingen på HDS'en, standard logging til C-Map gennesis samt Sonarcharts Live på Ipaden. Kartet på HDS'en er kun et demokart fra Navionics og der stopper dekningen ved Moss. Må vurdere å oppgradere dette, men foreløpig holder det lenge med Navionics appen på Ipaden samt det jeg logger selv.

Genesis Live mapping, ekkolodd med dyprigg sam Navionics og Sonarcharts Live.

Dessverre ble det ingen kontakt med fisk denne helgen, var svært lite fisk å se på ekkoloddet også. Jeg er fortsatt relativt uerfaren med fiske etter sjøørret om vinteren og det kan nok være jeg fisket for dypt. Så skal det også sies at oppmerksomheten var mer rettet mot andre ting enn fiskestengene på denne turen...

Hjem i solnedgang.

Vel hjemme i havn igjen sjekket jeg drivstofforbruket og det hadde gått med 22.5 liter på turen som var på ca. 18 sjømil. Det gir ca. 1.2 liter pr. sjømil og jeg må si det er ikke så galt tross alt.


Uansett var det deilig å være på sjøen igjen, begynner virkelig å like båtliv om vinteren også. Forhåpentligvis blir det ny tur til helgen, da med mer fokus på selve fiskingen. 😊


Lufttemperatur: 4 grader

Vanntemperatur: 5.1 grader

82 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page