Våren er her og det var på tide med en sjekk av bremsene på hengeren. Hengeren jeg har nå er en Svela B26 XL boggiehenger, denne fulgte med da jeg kjøpte båten i fjor høst. Jeg merket vel tidlig at bremsene ikke var bra på den så jeg bestilte opp nye bremsesko i oktober i fjor men fikk aldri ordnet det før snøen kom.
Det å bytte bremsesko er egentlig ikke veldig vanskelig hvis du har riktig verktøy for jobben. I mitt tilfelle er jeg avhengig av å ha en momentnøkkel for å kunne stramme til hubmutteren med riktig moment.
Fremgangsmåte for denne jobben varierer fra henger til henger så det lønner seg å lese seg litt opp på forhånd. På min henger er det Knott bremsesystem. Jeg er på ingen måte noen erfaren mann når det kommer til bytte av bremsesko, men tenker likevel jeg kan dele fremgangsmåten her, kan jo være andre som kan ha nytte av det. I tillegg til å følge monteringsanvisningen som fulgte med bremseskoene så fant jeg endel nyttig info på nettet som jeg leste gjennom før jeg startet.
Det første du må gjøre er å løsne alle bremsevaiere som går til hjulene. Så jekker du opp og sikrer hengeren før du løsner hjulmuttere og fjerner selve hjulet. Det neste du gjør er å fjerne selve koppen som sitter midt på akslingen, bruk en skrutrekker til å vippe det ut.
Under koppen finner du selve hubmutteren. Det er denne som holder selve bremsetrommelen på plass. Bruk en kraftig pipenøkkel eller momentnøkkelen til å skru den av.
Når hubmutteren er skrudd av skal det være enkelt å ta av selve bremsetrommelen. Sitter den fortsatt fast kan du bruke en gummiklubbe til å dunke litt på den til den løsner.
Når selve bremsetrommelen er fjernet så har du fri tilgang til bremseskoene. Og la meg si det slik; dersom dine bremsesko ser ut som på bildet under så har du ventet altfor, altfor lenge med å bytte. I mitt til tilfelle vil jeg unnskylde meg med at hengeren ble kjøpt i fjor høst og at jeg rett og slett ikke visste at det stod så dårlig til som dette. Å kjøre rundt med en henger med slike bremser er rett og slett trafikkfarlig, ferdig snakket.
Det neste du nå gjør er å trykke inn den lille fjære nederst til venstre i bildet slik at den løsner. Denne fjære hjelper til å holde bremseskoene på plass så den skal fjernes. Når dette er gjort så kan du bruke litt makt og dra de to bremsekoene fra hverandre i området øverst til venstre og så dra dem til deg. Skoene vil da løsne og du kan ta av fjærene og fjerne skoene helt fra akslingen.
Når du nå samtidig har alt demontert bør du også sjekke tilstanden på hjullagrene som sitter mellom selve akslingen og bremsetrommelen. Disse bør rotere fritt uten ulyder, hvis ikke de gjør det bør du bytte dem samtidig. Mine var heldigvis i OK tilstand.
Det kan være greit å legge de gamle og nye bremseskoa ved siden av hverandre før du monterer, da får du sjekket at du monterer de nye skoene rikig vei.
Det fulgte med nye fjærer i bremseskosettene jeg kjøpte så jeg byttet disse samtidig. Hver obs på at fjærene kan være forskjellige, på mitt Knott sett var den nederste fjæra litt kortere enn den øverste. En annen ting å passe på er at de sitter en liten "stopper" i et spor øverst til venstre som bremseskoene skal hvile på. Denne har en lei tendens til å falle ut når bremseskoa fjernes. Pass på at den er på plass når du setter på fjærene.
Verre var det faktisk ikke. Når dette er gjort er det bare å sette ting sammen igjen, men husk å stramme til hubmutteren med riktig moment, i mitt tilfelle var dette 280nm. Og husk selvfølgelig å stramme til bremsene igjen når alle bremseskoa er byttet ut.
Avslutningsvis vil jeg si at selv om dette ikke er veldig vanskelig å gjøre selv så bør du være sikker på at du vet hva du skal gjøre når du gjør denne jobben. Les monteringsanvisnignen til bremseskoa nøye. Og sjekk for all del bremsene grundig før du reiser ut på veien igjen med hengeren. Er du usikker, la en fagmann gjøre jobben. :)
Da skulle hengeren være klar for en ny sesong. 😊
Hilsen Atle
Comments