Med gammel båt og motor følger vedlikehold, også av det uforutsette slaget. Som mange av våre følgere nok har fått med seg så har jeg brukt det siste halvåret på å oppgradere en eldre Ibiza 20 Sport. Jeg har en lang liste med punkter som skal utbedres med båten. En ting som ikke stod på den lista dog var bytte av styresylinder.
Jeg har over tid merket meg at styringen har blitt litt "slapp" og under siste tur på Drammensfjorden ble det så ille at jeg så meg nødt til å gjøre litt feilsøking. Jeg kunne ganske raskt konstatere at problemet skyldtes en dårlig pakning i selve styresylinderen som gjorde at det ikke var mulig å bygge opp nok trykk i systemet under svinging og følgelig lakk det da også hydraulikkvæske fra selve sylinderen.
Er det én ting man skal være nøye med når man cruiser rundt i 30-40 knop så er det at styringen fungerer som den skal. Det var derfor bare en ting å gjøre, få båten på hengeren og ta den med hjem. Det å være uten båt når det er prime time for fiske er selvsagt ikke et alternativ så veien til www.telmo.no var relativt kort. Planen var opprinnelig å bytte pakninger på den gamle styresylinderen, men siden den er 13 år gammel og pakninger ikke var lagerført pga. en ikke ukjent pandemi, falt valget på en ny komplett sylinder fra Baystar. Allerede dagen etterpå kunne jeg hente pakke fra Telmo på posten.
Riktignok er det dyrere å bytte hele styresylinderen enn å bytte bare pakningene, men til gjengjeld er det mindre arbeid på meg. Det er første gang jeg gjør en slik jobb, men det var så enkelt at jeg har ingen problemer med å anbefale andre å gjøre dette selv. Lærerikt, og du sparer fort et par tusenlapper kontra å få dette montert på verksted. Så kan det godt være at noen av våre observante lesere vil finne svakheter i fremgangsmåten jeg presenterer videre i denne artikkelen. Dette er selvsagt helt ok og da hører jeg gjerne om hva som kunne vært gjort anderledes.
Det første du gjør er å skru løs hydraulikkslangene. Pass på at du noterer deg hvem som skal sitte på styrbord side og hvem som skal sitte på babord side. Merk at det kan være trykk i systemet, så du gjør lurt å ta av gummikappene på lufteskruene og løsne på disse før du skrur av selve slangekoblingene. Jeg glemte å gjøre dette og fikk meg en ufrivillig dusj med hydraulikkolje da jeg skrudde av ene slangen...
Det neste du skal gjøre nå er å skru av de to låsemutterene på hver side av sylinderen. Videre må du løsne den store mutteren på styrbord side for å dra ut selve "vinkelarmen".
På babord side er det samme prosedyre, men der er det bare en plastmutter som skal løsnes.
Når dette er gjort gjenstår bare én skrue før hele styresylinderen kan fjernes. Merk at denne skruen er skrudd inn i selve godset på motoren i tillegg til at den er strammet med en låsemutter i toppen. Du må altså først skru ut låsemutteren, så skru ut skruen fra undersiden.
Når dette er gjort har du fjernet hele den gamle styresylinderen og er klar til å montere den nye. Kan være lurt å bruke anledningen til å tørke bort gammelt smørefett og annet smuss mens man kommer til....
Nå gjenstår bare å montere den nye styresylinderen, og da er det ganske enkelt bare å starte i reversert rekkefølge. Du starter med å skru inn skruen som fester styresylinderen til godset på motoren.
Videre fester du låsemutteren på toppen.
Start så med "vinkelarmen" på styrbord side, tre den inn på motoren og stram plastmutteren forsiktig. Fest "vinkelarmen" med en låsemutter til enden av styresylinderen.
Samme prosedyre gjelder for styrbord side, men her er det en metallmutter istedet for plast. Merk at det står også en låsering i sporet på "vinkelarmen", denne skal du ikke fjerne. Skru mutteren helt inn og fest "vinkelarmen" til enden av styresylinderen med en låsemutter.'
Nå er tiden kommet for å skru på hydraulikkslangene til styresylinderen igjen. Nå er det greit at du husket å notere deg hvilken slange som skal sitte på styrbord side og hvilken som skal sitte på babord side. Sørg for å skru koblingene helt inn så du unngår mer lekkasje.
Før vi går noe videre nå så kan det være greit å fylle på med litt smørefett. Husk at du må bruke marint fett. Hvor mange smørepunkter som må gås over vil variere fra motor til motor.
Nå gjenstår det bare å etterfylle med hydraulikkolje og lufte systemet. Jeg har skrevet litt om hvordan dette gjøres tidligere, det kan du lese mer om her og her.
Tidsforbruk på denne jobben inkl. lufting av styresystemet er ca. 1 time effektivt arbeid. Jeg vil ikke si det er spesielt krevende så de aller fleste som har tid og lyst bør kunne klare å gjøre dette selv så lenge man er nøye med å utføre de ulike punktene riktig. Det kan nevnes at båten allerede er prøvekjørt med den nye sylinderen og responsen på rattet er bedre enn noen gang tidligere så det var helt klart på tide med oppgradering. Meget fornøyd med resultatet!
Hilsen Atle
Hei. Kan du bekrefte at mutteren på styrbord side roterer fritt i forhold til vinkelarmen? Når jeg skrur på denne mutteren følger vinkelarmen med (roterer)...
Apprreciate this blog post