Som noen sikkert fikk med seg så hadde vi noen utfordringer på vei hjem fra ferie for et par dager siden. Bilen fikk motorstopp på Notodden og vi ble stående på veiskulderen med bil og henger i stekende sol og varme. Heldigvis ordnet NAF, Solberg Bil og Otter Bilskade opp og vi reiste fra Notodden i en Volvo V90 med båthengeren på slep.
Imidlertid skulle det vise seg at jeg ikke var ferdig med uhellene. Da jeg skulle rygge hengeren opp på parkeringsplassen hjemme ble det bråstopp. Om det var en stresset ukonsentrert fører som lot seg påvirke av dagens tidligere hendelser eller ny og uvant bil vites ikke, men båtens badeplattform på babord side var i hvertfall plantet fint inn i støttemuren.
Vi er midt i ferien, det er varmt og planen var egentlig å ha båten på vannet påfølgende uke. Jeg bestemte meg derfor for å fikse skaden selv, har jo gjort dette mange ganger før men da på mindre skader under vannlinjen som skal dekkes med bunnstoff.
Vil påpeke at følgende fremgangsmåte ikke på noen måte er å anse som en anbefaling fra min side. Er du av typen som er svært nøye på finishen så kan du glatt slutte å lese nå. Er du derimot som meg, en som kan akseptere OK finish på et sted på båten som knapt synes når du har den på vannet og samtidig ønsker å bruke minst mulig tid og penger på jobben, ja da kanskje denne metoden kan funke for deg også.
Dette trenger du (jeg valgte å bruke ting jeg allerede hadde liggende i garasjen):
Maskeringstape (dersom du skal maskere rundt skadeområdet)
Grovt og fint pussepapir samt kloss (skal egentlig være våtslipepapir men det hadde ikke jeg)
Aceton (til å gjøre rent skadeområdet etter du har pusset ned skarpe kanter)
Gelcoatfiller fra Biltema (husk herder)
Jif skurekrem og husholdningssvamp (ja du leste riktig)
Biltema Marine Rubbing
Biltema Marine Polish
Turtle Wax Marine Wax (jeg hadde ikke Biltema sin voks i garasjen)
Det første jeg gjorde var å gjøre rent området og pusse ned skarpe kanter.
Når du har slipt ned området så må du gjøre rent med aceton slik at du får vekk eventuelt fett og annet smuss som kan gi dårlig heft for gelcoatfilleren. Biltema sin gelcoatfiller er veldig lett å bruke. Det er bare å ta ønsket mengde med filler og blande med herderen. Merk at anvisning for blandingsforhold er litt kjeitete, det står at du skal bruke 1% herder men det er jo umulig å måle seg frem til. Generelt gjelder følgende regel, jo mer herder, jo raskere stivner gelcoatfilleren. Har du for mye vil filleren herde for fort og du vil risikere luftbobler i gelcoaten.
Påfør gelcoatfilleren med spatel i den mengde du føler er nødvendig (husk at det skal slipes ned til korrekt nivå, så ta verken for lite eller for mye). Merk at det er anbefalt å dekke området med plast for å unngå for mye kanter og også fjerne luftbobler, jeg gjorde ikke dette.
Når gelcoaten er ferdig herdet (dagen etter) er det bare å sette igang med pussingen. Merk at det er anbefalt med våtsliping. Jeg hadde ikke våtslipepapir og ønsket ikke bruke dagen på å kjøre Drammen rundt på leting etter dette. Jeg valgte derfor å ta slipingen med vanlig papir og heller gå for en uortodoks løsning som alternativ til våtsliping. Grovsliping ble gjort med størrelse 80 mens finslipingen ble gjort med størrelse 180.
Når jeg hadde pusset alt ned til riktig nivå med vanlig pussepapir størrelse 180 så ting egentlig helt ok ut. Men når jeg så nærmere så er det masse bittesmå riper på gelcoaten etter pussepapiret. For å glatte ut dette valgte jeg å bruke Jif skurekrem sammen med en vanlig husholdningssvamp. Jeg pusset først med den grove siden av svampen (typ gryteskrubb). Denne matter ned finishen veldig, særlig sammen med Jif skurekrem. Men det gjør jo pussepapir også så det spiller ingen rolle, glansen pusses tilbake med rubbing etterpå. Når jeg var fornøyd med grovsiden av svampen skiftet jeg over til finsiden og fortsatte pussingen med Jif.
Når jeg var ferdig med Jif og husholdningssvamp gikk jeg over til å jobbe med finishen på gelcoaten. Brukte da først Biltema sin rubbing med svamp. Etter rubbingen gikk jeg over med Biltema sin polish og avsluttet med voksing.
Ble resultatet strøkent? Nei. Ser man nøye etter så er ikke finishen 100% ripefri. Det er også noen få små bobler etter at jeg brukte for mye herder i varmen. Gelcoaten jeg benyttet var også litt hvitere enn fargen på båten.
Ble det bra nok? JA! Dette er et område som er lite synlig på vannet. De ørsmå ripene vil nok forsvinnet etter noen omganger med rubbing senere. Og ikke minst, jobben ble gjort over to dager (kanskje 3 timers arbeid til sammen) og det kostet meg ingenting da jeg allerede hadde alt jeg trengte i garasjen. Og best av alt, jeg får båten på vannet igjen der den hører hjemme allerede denne helgen.
Jeg vil nok ikke anbefale noen å gjøre dette på samme måte dersom du er opptatt at ting skal se helt strøkent ut. Men som en rask fiks på mindre skader som kanskje er på et sted på båten som ikke er godt synlig, ja da er det bare å kjøre på.
PS: Gummilista blir byttet senere.
Comments