top of page

Norge på kryss og tvers med Tysse tilhenger

En god båthenger er en absolutt nødvendighet dersom du skal flytte båten din mellom ulike destinasjoner, enten det er med ferieformål eller for å oppleve fisket på andre siden av landet. Jeg har testet ut Tysse sin modell 6384 i snart to sesonger og i denne artikkelen skriver jeg om erfaringene jeg har gjort meg med denne hengeren.

På tur med Tysse båthenger til Romsdalen.

Først, la oss ta en kort introduksjon av Tysse. Tysse mekaniske verksted ble etablert i 1964 på Osterøy utenfor Bergen. Siden den gang har firmaet vokst og utvidet jevnt og trutt, og fylte 50 år med tilhengerproduksjon i 2022. I dag har Tysse ca. 150 forhandlere i Norge og sortimentet av hengere inkludert ulike vektklasser på flere hundre ulike modeller inkludert båthengere. Her i Drammen er min forhandler Park & Kombimaskiner AS, en hyggelig butikk som i tillegg til å selge Tysse tilhengere også skaffer det du trenger av deler og gjør service på hengere om du ikke vil gjøre dette selv.


Jeg har hatt en rekke ulike hengere opp gjennom årene, Brenderup, Tredal, Svela og nå er jeg på min andre Tysse tilhenger. Det jeg liker med Tysse modell 6384 som jeg har nå er at den har lav egenvekt, føles stødig og trygg langs veien og at den er veldig enkel i bruk. Jeg har et bruksmønster som nok skiller seg fra mange andre, som kanskje bare bruker hengeren om våren når båten skal settes ut, og om høsten når den skal tas opp. Jeg bruker hengeren hele året, og flytter stadig båten min mellom ulike destinasjoner. Det er ikke få mil jeg har tilbragt på landeveien med Tysse henger!

Tysse 6384 etter opptak av båt i Romsdalsfjorden.

Når man bruker hengeren så mye som jeg gjør så setter man pris på praktiske detaljer som gjør utsett, opptak og sikring av båten raskt og enkelt. Tysse sine båthengere er utstyrt med vanntette ledlys, selve lysene og skiltplaten kan enkelt vippes ut til siden ved utsett og opptak for å unngå å senke dem ned i vannet. I tillegg er hengeren utstyrt med strategisk plasserte fester for lastsikring av båten rundt på hele hengeren, slik at det er enkelt å finne festepunkter.


Ved draget er hengeren utstyrt med et solid justerbart nesehjul og tårn med AL-KO vinsj som er meget enkel i bruk. Her har Tysse utstyrt nesehjulet med en sikringslenke som skal hindre nesehjulet å skru seg ned under transport. Dette fungerer greit, men jeg har glemt å feste denne et par ganger, og da tar det ikke lang tid før nesehjulet subber i asfalten. Ideelt kunne kanskje akkurat dette vært endret på en måte som forhindret nesehjulet å skru seg ned uten bruk av sikringslenken, men dette er flisespikkeri fra min side. Selve vinsjen fungerer meget godt til både utsett og opptak og selv med tung båt kreves det ikke allverdens med krefter for å sveive båten opp på hengeren. Selvsagt har hengeren påløpsbrems og håndbrekk, og jeg har ikke hatt noen problemer knyttet til bremsene, hengeren merkes knapt når jeg kjører på landeveien.


Tysse 6384 har selvjusterende vugge, to kjølruller og totalt 4 selvjusterende armer med støttehjul, to på hver side. Denne type løsning former seg etter de fleste typer skrog, og når båten ligger på hengeren er vekten fordelt hovedsakelig på kjølrullene, med god støtte fra sidearmene med gummihjul. Jeg har båt med steglister under skroget, og opplever at disse sitter akkurat der støttehjulene treffer, noe som medfører at hengeren drar seg litt skjevt opp dersom jeg ikke er veldig oppmerksom på dette. I praksis ikke noe stort problem da båten ligger like støtt og trygt på hengeren selv om den ligger litt skjevt, men jeg skulle ønske meg en justeringsmulighet som f.eks. gjorde det mulig å flytte armene litt innover eller utover ved slike tilfeller.


Langs både landevei og motorvei oppfører hengeren seg forutsigbar og trygt. Jeg bruker en eldre Mitsubishi Pajero som trekkbil, og det er klart at med en stor og tung bil så er det enklere å få en god balanse mellom bil og henger. Men med min bil så merker jeg knapt hengeren når jeg er på langtur, den føles veldig trygg og stødig å kjøre med. I Norge er maks tillatte hastighet med henger 80km/t såfremt du ikke får godkjent en såkalt Tempo 100 henger. Personlig liker jeg å holde meg innenfor fartsgrensen og der trives Tysse 6384 også veldig godt. Min er faring er at hengeren også oppleves som veldig stabil opp til 90km/t, men ved høyere hastigheter enn dette begynner min henger å jage litt fra side til side om du ikke kjører veldig stødig med bilen. I praksis ingen betydning da dette er i en hastighet som uansett ikke er tillatt under annet enn ved forbikjøringer. Jeg har tilbakelagt utallige turer mellom Drammen og Langesund, Drammen og Mjøsa og ikke minst to langturer fra Drammen til Åndalsnes og Romsdalsfjorden og er kjempefornøyd med hvordan hengeren oppfører seg langs veien.


Når det gjelder lastsikring så er dette enkelt lagt til rette for med lastsikringspunkter rundt båten. Du vil ha en stropp som er sikret i baugen på båten som hindrer båten å skli fremover ved kraftig oppbremsing. I tillegg må du ha minst én stropp som presser båten ned på hengeren slik at båten ligger støtt. Denne festes akter på båten. Jeg har valgt to stropper, en på hver side av båten akter som festes i kryssholtet og ned på hengeren. Med disse stroppene ligger båten som støpt på hengeren under transport.

Når det gjelder vedlikehold av båthenger så er det viktig at du ikke kjører hub'ene til hjulene ned under vann under utsetting. Unngår du saltinntrengning her så varer hjullagrene mye lenger. Ellers må du sørge for å spyle godt med ferskvann etter hver gang du har hatt hengeren i saltvann. Årlig vedlikehold inkluderer å smøre opp påløpsbrems, håndbrekk og kjøleruller. Ellers passer jeg på å spraye litt smørespray rundt der jeg tror det trengs. Viktigs av alt, husk å sjekke påløpsbremsen og etterstramme denne hvis det er behov. Etter mange sesonger med bruk vil det være på tide å bytte bremsesko og hjullager. Dette har jeg skrevet om tidligere her, da jeg gjorde denne jobben på min gamle Tysse henger.


Etter snart to sesonger og utallige langturer med Tysse 6384 båthenger kan jeg ikke annet enn å si at jeg er svært fornøyd med valget av henger. Det teller også positivt at Tysse har et så stort forhandlernettverk og mulighet for tilgang til både service og servicedeler hos Park & Kombimaskiner her i Drammen. Foreløpig har behovet for vedlikehold vært minimalt siden hengeren ble kjøpt ny, men jeg vet fra tidligere erfaring med Tysse henger at dette er håndterbart og innebærer i all hovedsak ettersyn og service på bremser og hjullager, slik som på alle andre hengere.

Har du ytterligere spørsmål knyttet til mine erfaringer med Tysse så er du velkommen til å ta kontakt.


Hilsen Atle


232 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page