Denne høsten har jeg gått til anskaffelse av en Simrad Halo 20+ til Ibizaen. Dette har jeg forsåvidt allerede skrevet litt om i siste del av føljetongen om båtprosjektet mitt, men det druknet litt i alt det andre som også er gjort i båten siste halvåret. Her kommer derfor en litt mer detaljert beskrivelse av det jeg vil kalle en av de råeste tekniske hjelpemidlene i båten min til nå. Dette blir mer en generell introduksjon og gjennomgang av teknologien, jeg kommer tilbake med en mer detaljert gjennomgang neste år når jeg har fått mer tid til å bli mer kjent med muligheter og bruksområder.
Hvorfor radar?
Radar er noe jeg ikke har hatt noe særlig forhold til før jeg kjøpte meg Karnic'en og begynte for alvor med trolling. Spesielt var det én opplevelse som for alvor fikk meg til å begynne å tenke på hvor stort hjelpemiddel slikt utstyr kan være under navigering. Jeg var på Mjøsa tidlig om våren og hadde dorget langt innover i Furnesfjorden til over midnatt. Basen min var på Tjuvholmen og da jeg hadde tatt opp stengene mine og skulle kjøre hjemover var det rett og slett bek mørkt ute på vannet. Greit nok at jeg hadde et bra kart å navigere etter, men dessverre er det slik at det ikke er alle som kjører på Mjøsa som synes det er viktig med lanterner på båten. Å kjøre i marsjfart under slike forhold uten radar er rett og slett ren bingo.
Et annet eksempel er fra den vinteren jeg hadde Karnic'en i vinterhavn i Horten. Vinterfiske med kabinbåt er grovt undervurdert og jeg hadde mange turer ytre Oslofjord den vinteren. Det som dessverre flere ganger var en utfordring var tykk tåke. Det er ikke mye trafikk i ytre Oslofjord om vinteren, men rutebåtene går jevnt og trutt. AIS er et kjempegodt hjelpemiddel, men ikke alle båter har AIS installert og noen velger sågar å slå den av (kremt). Så er det også slik at det innimellom kan være et lite etterslep på AIS så du kan ikke alltid stole 100% på det du ser, iallefall ikke hvis du bruker en mobil enhet med f.eks. appen Marine Traffic. Med en radar har du full kontroll på båtene rundt deg i tåka.
Et tredje eksempel er ved ferdsel og oppankring ute i Skagerrak. Det går mye store tankskip i rute utenfor Langesund og når man har ankret opp og har opptil flere fiskesnører ute på kanskje 500 meters dyp eller mer så sier det seg selv at man ikke er så mobil. Da er det kjipt å oppdage for sent at båten er ankret midt i ruta for det store tankskipet som er på vei inn mot Langesund.. Noen radarer har også teknologi som lar deg se hastighet og retning på returekkoer også slik at du kan følge med på dette i godt tid før båten nærmer seg (som f.eks. Halo 20+). Som en fin bonus kan du også bruke radaren til å følge med på kompisen din sin båt, du vet han som aldri vil fortelle deg hvor han fisker.....
Simrad Halo 20+
Simrad Halo 20+ ble lansert i november i fjor sammen med Halo 20 og 24. Halo 20 markedsføres som budsjettversjonen som er helt strålingsfri, mens 20+ og 24 er noe dyrere men med enda bedre effekt (og en anbefalt minimumsavstand for stråling) og med flere funksjoner som f.eks. "velocitytrack" og "target coloring" m.m. som vi skal se litt nærmere på etterhvert. Vi forholder oss til Halo 20+ i denne artikkelen da det er denne jeg har på båten nå.
Nå skal det sies, jeg har ingen erfaring med radar fra tidligere så dette er mitt første bekjentskap med denne teknologien. Men en ting er sikkert, det første som slår meg er hvor utrolig imponerende det detaljerte bildet du får på skjermen er. Hvis jeg skal beskrive det enklest mulig så ville jeg sammenlignet med hva du får med en Livesight giver på ekkoloddet ditt, en nesten sanntidsvisning av det som skjer rundt båten. Utviklingen av teknologien i Simrad Halo 20+ har tatt over 10 år og har kostet $15 millioner! Simrad har som første radarleverandør tatt teknologi som tidligere kun var forbeholdt militært bruk og gjort dette tilgjengelig for fritidsbåter.
Simrad sitt Halo radar system er lettere å bruke, stillere, raskere, tryggere og billigere enn noe annet system på markedet i dag. (Sitat: BoatAdvice)
Det som er spesielt med teknologien bak Halo er at den kombinerer de beste egenskapene fra tradisjonell puls radar med bredbåndsradar noe som gir meget god rekkevidde men samtidig et svært detaljert bilde på kortere avstander. Med en drift på hele 60 rpm (begrenset opp til 2nm rekkevidde) er bilde nesten å betrakte som sanntid, noe som gir full kontroll over omgivelsene under navigering, og da særlig hvis du benytter deg av "velocitytrack".
Velocitytrack gir deg mulighet til å fargelegge objekter som er i bevegelse, og hvis du i tillegg aktiverer "ghost trail" så kan du hele tiden følge med på båter rundt deg og se hvilken retning de kjører.
Simrad Halo 20+ har en rekkevidde på hele 36nm og kan settes opp med "dual range" dvs. at du kan vise området nærmest deg på en del av skjermen mens en annen del av skjermen kan vise et bilde med større rekkevidde. Du har også mulighet til å velge mellom ulike modus, "harbour", "offshore", "weather" og "bird mode". Det er i det hele tatt mye funksjoner jeg kunne gått gjennom, men som nevnt innledningsvis kommer jeg tilbake med en mer detaljert gjennomgang når jeg har fått testet mer til neste år.
Første testturer på sjøen
Bildet under er tatt fra første prøveturen min med Halo 20+, rett utenfor marinaen på Oksval. På denne turen hadde jeg stort sett rekkevidden satt til under 2nm og kjørte dermed 60rmp. Siden jeg også har AIS installert i båten så vises også dette som overlay på radarbildet. Ekkoene foran båten er noen mindre fortøyningsbøyer.
Neste bilde er også tatt på første prøveturen. Igjen ser vi AIS overlegg, vi ser ekkoet til båten som har AIS kommende mot meg, og vi ser diverse bøyer og noen andre båter også
På bildet under her har jeg slått på radar overlay i kartvisningen og det viser litt hvor fleksibelt du kan sette opp visningene. Om du ønsker det så kan du altså vise kart, AIS og radar i samme vindu.
Siste skjermdumpet er fra en tur jeg hadde i ytre Oslofjord og viser båthavna på innsiden av Batteriøya i Svelvik.
Jeg har også vært et par turer i Skagerrak, og er rett og slett imponert over både detaljer og rekkevidde. Dessverre klarte jeg å slette innholdet på minnebrikka så jeg har ingen skjermdump derfra dog. Mitt første inntrykket av Simrad Halo+ er at dette er en helt rå teknologi som jeg virkelig gleder meg til å bli bedre kjent med! Jeg er helt overbevist om at dette vil være et viktig hjelpemiddel i båten både ved navigering under vanskelige forhold, men også til andre formål som f.eks. å lete etter fugleflokker eller finne fiskekompiser som forsøker å gjemme seg bort på godplassene sine ute i Skagerrak. 😉
Hilsen Atle
Kommentare